GASTVRIJHEID EN CULTUUR

Happy people en happy collega's in het RKZ

 

De toekomst van het Rode Kruis Ziekenhuis hangt sterk af van het ‘gevoel’ dat patiënten en collega’s hebben in hun contact met ons. Dat gevoel wordt niet alleen bepaald door de ‘medische kwaliteit’, die vaak als vanzelfsprekend wordt aangenomen.

Gedrag (cultuur) en gemak (logistiek) zijn ook heel belangrijk.

 

Bij cultuur horen teamspirit, het nemen van verantwoordelijkheid, elkaar aanspreken, zelfreflectie en gastvrijheid.

Wie zijn wij

Boegbeeld
Karolien Olie

Facilitator
Martijn van Dijken

Kopgroep
Sonja Deden (GZ-psycholoog), Heidi Lieftink (HR), Sandra de Jong (communicatie), Linda Eyskoot (verpleegkundige), Maud Scholten (verpleegkundige), Caroline Stolk (verpleegkundige), Nynke Jaarsma (verpleegkundige), Mariëlle Jungeling (afdelingsleider KCC & Poliklinieken), Els Wilbrink (medewerker poli chirurgie), Zeynep Poyraz (teamleider vrijwilligers), Monica van Oostveen (Klant contactcentrum), Tim Maathuis (Hoofd Hospitality) en de Cliëntenraad (op afroep).

Afhankelijk van het project worden alle RKZ disciplines in verschillende werkgroepen vertegenwoordigd.

.

Karolien Olie

Kinderarts

Els Wilbrink

Polikliniekmedewerker Chirurgie

Monica van Oostveen

Klantcontactcentrum & receptie

Martijn van Dijken

Manager FD

Heidi Leiftink

Manager HR

Sandra de Jong

Manager Communicatie

Caroline Stolk

Verpleegkundige Hartbewaking

Linda Eyskoot

IC verpleegkundige/VAR

Sonja Deden

GZ-psycholoog

Zeynep Poyraz

Teamleider Vrijwilligers

Nynke Jaarsma

VAR

Tim Maathuis

Hoofd Hospitality

Mariëlle Jungeling

Afdelingsleider Poliklinieken

Wat is ons doel?

Wij willen patiënten, bezoekers en collega’s ontvangen in een ziekenhuis waar zij zich ook echt welkom en gehoord voelen.

Basis voor gastvrijheid

Dit programma agendeert op een systematische wijze gedrag en cultuur als basis voor gastvrijheid. Dat doen we met trainingen en andere middelen. Het ‘hoe’ wordt door de kopgroep nog in projectvorm gegoten. De kopgroep maakt voor 2021 een concreet jaarplan, gebaseerd op twee pijlers:

Happy people

Wij streven naar een ziekenhuis met blije en gastvrije medewerkers die zich betrokken en verbonden voelen aan het RKZ. Daarom maken wij een programma:  
• Gericht op medewerkers
• Waarin we betrokkenheid van medewerkers vergroten
• Collega’s oprechte aandacht krijgen van leidinggevenden en management
• Waarin een cultuur van reflectie en permanente verbeterdrang normaal en alom aanwezig is
• Waarin het RKZ een plek is waar medewerkers zich gekend en gewaardeerd weten

Kortom: Patiënten en medewerkers zijn #TrotsopRKZ!

 

Happy guests

We zorgen goed voor onze patiënten en bezoekers. We houden tevreden patiënten dankzij service en gastvrijheid:
• Gericht op patiënten en hun naasten
• Patiënten ervaren oprechte aandacht van ons
• Patiënten beleven gastheerschap
• De focus ligt op het welkom, gehoord en gezien laten voelen

Plannen | voortgang

Leiderschapsprogramma RKZ: “Samen leren en ontwikkelen maakt beter!”

Hoe zorg je ervoor dat medewerkers de kernwaarden van je zorgorganisatie echt doorleven? Het Rode Kruis Ziekenhuis ziet hierin een belangrijke rol weggelegd voor de leidinggevenden en besluit Q-Academie in te schakelen voor het ontwikkelen en uitvoeren van een...

Nieuwe visie op voeding moedigt gezonde leefstijl aan

Een goede keuken en de daarbij horende tevreden patiënten en collega's. Het RKZ scoorde altijd al goed op het gebied van voeding. Toch is er vanaf 28 maart 2022 verandering van spijs. Door een nieuw voedingsconcept kan het RKZ nog trotser worden op het eten dat het...

Fruit voor collega’s

In het restaurant staat een fruitmuur waar alle collega's gratis fruit uit kunnen halen! Een vitamineboost voor de wintermaanden en het past helemaal in ons voornemen om de vitaliteit van onze collega's te (blijven) bevorderen!

Bijeenkomst werkgroep

Door Sandra de Jong Tijdens deze bijeenkomst van de werkgroep hebben we gesproken over de voortgang van het gastvrijheidsonderzoek, de start van een pilot over geruststellend taalgebruik en heeft Heidi een presentatie gegeven over cultuurverandering in een...

Toelichting programma

29 maart jl hebben Martijn van Dijken en Karolien Olie het programma toegelicht tijdens de kernstaf vergadering. Voordat de presentatie begon las Martijn een patientenbrief voor om zo ‘door de ogen’ van de patiënt de ervaringen tijdens haar verblijf ‘mee te beleven’. ...

Kennismaking kopgroep

Door Martijn van Dijken Februari 2021 was er de eerste samenkomst van de kopgroep. Met een aantal in de vergaderruimten en een aantal op ZOOM was er gelegenheid om samen het doel van het programma te bespreken; Het jaarplan 2021 vast te stellen; Rollen,...

Happy

Door Martijn van Dijken De kopgroep heeft al een lijflied bedacht: Happy! van Pharell Williams. Hoe kon het ook anders 😉